A kismamák vitaminszükségletei I.

Bár életünk minden szakaszában fontos odafigyelni a kellő vitaminbevitelre, de talán még a fontosnál is fontosabb ez akkor, amikor valaki kisbabát vár. A következőkben végig nézzük milyen vitaminokra van szüksége egy kismamának.

Az A-vitamin a bőr és egyéb szövetek kialakulásában, a növekedésben, a tüdő fejlődésében játszik nagyon fontos szerepet, továbbá lehetővé teszi a szervezet hatékonyabb védekezését a légúti fertőzésekkel szemben. Aki sok májat, sárgarépát, tejterméket fogyaszt, annak általában nincs szüksége pótlásra, s mivel zsírban oldódó vitaminról van szó, ezért túladagolható. A túladagolás következménye pedig akár fejlődési rendellenesség kialakulása is lehet, ezért vannak olyan készítmények, melyek egyáltalán nem vagy csak kis mennyiségben tartalmazzák az A-vitamin elővitaminját, a béta-karotint.  

A terhesség késői szakaszában a B1-vitamin, vagy más néven tiamin az idegrendszer és a szénhidrát anyagcsere zavartalan működésében jó szolgálatot tesz. A napi szükséglet 1,5-1,8 mg, melyet élesztő, hántolatlan rizs, korpa, gabonamagvak, zöldségfélék fogyasztásával akár a táplálékokkal is biztosíthat a kismama.  

B2-vitamin hiányában főként a fehérje anyagcsere zavara alakulhat ki, a növekedés is zavart szenved, bőr – és nyálkahártya károsodás következhet be. Fontos, hogy a várandós fogyasszon marhahúst, halat, zöldségeket, májat, tojást, joghurtot.  

B3-vitaminnak szerepe van a méhlepény idő előtti meszesedésének megakadályozásában, ugyanis hozzájárul a placenta egészséges keringésének fenntartásában. Egyes táplálékkiegészítők szerencsére tartalmazzák ezt a vitamint, de sovány húsok, halak, tojás, teljes kiőrlésű gabonák fogyasztásával is biztosítható.  

A stressz csökkentésében a B5-vitamin segít a kismamának, hogy a várandósság ideje nyugodt lelkiállapotban teljen. A várandósság alatt elszenvedett anyai stressz ugyanis fokozza a koraszülések kockázatát, és az alacsony – 2500 g alatti – súlyú újszülöttek számát is növeli.  

A B6-vitamin csökkenti a hányingert, mely az első trimeszterben gyakran jelentkező tünet és ugyanakkor fontos szerepe van a magzati vérképzésben is. 

A B12-vitamin a szervezet anyagcsere folyamataiban vesz részt, és a vashiányos vérszegénység kialakulása ellen is védelmet jelent. 

A C-vitamin segíti a vas felszívódását, erősíti az immunrendszert, segíti a csontok, porcok egészségének megőrzését, fenntartja a hormonrendszer egyensúlyát, várandósság esetében pedig a korai burokrepedés kockázati csökkenése jelent pozitívumot a kismamának. Megtalálható a legtöbb gyümölcsben, citrusfélékben, csipkebogyóban, paprikában. 

A szervezet növényi és állati eredetű provitaminból állítja elő a D-vitamint s mivel zsírban oldódik, a vékonybélben felszívódva fejti ki jótékony hatását. Szabályozza a kalcium és a foszfor szintjét a vérben, ezáltal segíti a csontok és a fogak egészségének megőrzését. Mindenki számára ismert, hogy hiányában angolkór, csontlágyulás, csontritkulás alakul ki és a fogak rohamos romlása következik be. Legnagyobb mennyiségben a tengeri halak, halmáj, halolaj, tejtermékek tartalmazzák elővitaminját. Napfény vitaminnak is nevezik, ugyanis napfény hatására keletkezik a bőrben. Azoknak az egyéneknek, akik életmódjuk miatt kevés napfény ér, fokozottabb bevitelre van szüksége. Ha terhesség vagy a szoptatás ideje alatt alacsony a D-vitamin szint, akkor a magzat vagy a csecsemő fejlődése zavart szenved, a fogzománc fejlődésében deficit alakul ki és a szervezetben a kalcium eloszlásra is rossz hatással van.

Folytatjuk…

Horváth Norbert gastro coach

Shopping Cart

Vásároljon 25 000 Forint felett és ajándékba kap egy csomag probiotikumot, mely 4 féle algát tartalmaz!

Scroll to Top