Immunerősítés természetesen: A fekete berkenyétől a barbadosi cseresznyéig

Nincs népszerűbb téma mostanság, mint immunrendszerünk erősítése. A globális körülményeket tekintve ez természetesen érthető is. Mielőtt azonban fejvesztve rohannánk vitaminokat vásárolni, tájékozódjunk arról, milyen természetes alapanyagok – gyümölcsök és gyógynövények – segíthetnek minket a védekezésben.

Szereted a gyümölcsöket? Az évek során kiderült, hogy gyakorlatilag valamennyi bogyós gyümölcs élettani hatása nagyon kedvező, és az elfajulásos betegségek megelőzősében nagy szerepet játszanak. Nézzük meg melyik gyümölcsnek milyen pozitív élettani hatásai vannak.

A fekete berkenyének mindenekelőtt rendkívül hatékony gyulladáscsökkentő, illetve -megelőző hatását kell kiemelnünk. Az utóbbi évtizedek kutatásai egyértelműen bizonyították, hogy a legtöbb „népnyomorító és pusztító” civilizációs betegséget (szívinfarktus, rák, cukorbetegség, keringési betegségek, anyagcsere- betegségek) a gyulladásos folyamatok indukálják. Az arónia kiemelkedően magas polifenol- és flavonoidtartalma megköti a gyulladásgátló markereket (például a ciklooxigenázét, illetve a TNF-alfát). Ezen kívül blokkolja azt az enzimet, amely annak az arachidonsavnak a képződéséhez vezetne, amely mindenfajta gyulladás előidézője.

Az acerola, vagy más néven barbadoszi cseresznye gyümölcse fokozza szervezetünk vitalitását. Jelentős forrása az antioxidánsoknak. Az antioxidánsok hozzájárulnak a sejtkárosító szabad gyökök elleni védelemhez,a szervezet védelméhez az oxidatív stresszel szemben.A C-vitamin az immunrendszer normál működésének fenntartását segíti. A barbadosi cseresznye értékét az adja, hogy jelentős mennyiségben (4,5 %) tartalmaz C-vitamint (a  meghámozott, érett narancs C-vitamin tartalma például csak 0,05%), ez az érés során gyorsan csökken, ezért a kereskedelmi forgalomba hozandó gyümölcsöt zöld állapotban szüretelik le.

Egy gránátalmában  közel 600 mag található. Ráadásul ezek a magok nemcsak ízletesek, hanem nagyon sok előnyös tulajdonságuk is van. A kínai és az ajurvédikus gyógyászatban ezt a gyümölcsöt már évezredek óta használják, sőt az előzetes laboratóriumi kutatások és a klinikai vizsgálatok is igazolták a gránátalma számos pozitív hatását. Néhány kutatás arra az eredményre jutott, hogy a gránátalma fogyasztásával hatékonyan lehet csökkenteni a szívbetegségek kialakulásáért felelős kockázati tényezőket például e gyümölcs levével csökkenthető az LDL koleszterin szint a sejtek oxidációja és a szabad gyökök kialakulása. 2000-ben jelent meg az American Journal of Clinical Nutrition egyik számában egy kutatók által kezdeményezett kísérlet, melyben egészséges felnőtt férfiakat és egészségtelen egereket vizsgáltak. Mindkét csoport naponta fogyasztott gránátalma levet. Két hét után az egészséges férfiaknál megnövekedett antioxidáns szintet tapasztaltak az LDL oxidációja pedig 90%-kal csökkent. Az egészségtelen egereknél szintén az LDl koleszterinszint csökkenése volt megfigyelhető, ami szintén hasonlóan nagymértékű volt, mint az embereknél.

A vörös áfonya rendszeres fogyasztása hozzájárul a húgyúti fertőzések megelőzéséhez és kezeléséhez. Húgyúti fertőzés akkor alakul ki, ha baktériumok kerülnek a húgycsőbe, melynek nyálkahártyája emiatt begyullad. Ezeknek a baktériumoknak a növekedését gátolja a vörös áfonya magas savtartalma miatt. Meg kell említeni, hogy bár a vörös áfonya fogyasztása segít, ilyen esetben mindenképp orvoshoz kell fordulni, ajánlott továbbá megfelelő mennyiségű folyadék bevitele. Erősíti az immunrendszert, csökkenti a megfázás és az influenza gyakoriságát, így fogyasztása az őszi, téli hónapokban is különösen ajánlott. Immunerősítő hatását elsősorban polifenol vegyületeinek köszönheti, melyek védik immunrendszerünk jelentős alkotójának, a bélrendszernek az egészségét.

Horváth Norbert gastro coach

Shopping Cart
Scroll to Top